Hjemmeundervisning og afstand. Idræt og bevægelse bag en skærm. Sammen, men hver for sig. Lad det være sagt med det samme. 2020 blev et år til historiebøgerne på godt og ondt. Aldrig har skolerne været så udfordrede som i 2020, hvor corona-pandemien rasede i Danmark og i resten af verden.
Af to omgange blev det nødvendigt med en nedlukning af samfundet og deraf følgende hjemmeskole og onlineundervisning. Corona-pandemiens mørke skyer satte sit præg på alt fra og med den famøse dato 11. marts 2020.
Afstand er dog ikke lig med stilstand. Det blev i den grad mantraet for Dansk Skoleidræt i 2020. Dansk Skoleidræt satte en ære i at være vores samfundsrolle inden for idræt og bevægelse i skolen bevidst. Det blev ikke mindre presserende i en tid, hvor der bl.a. på grund af idrætsforeningernes lange nedlukning opstod et kæmpe behov for at tænke idræt og bevægelse i skolen kreativt - for kun i skolen nås som bekendt alle børn.
Corona-aktiviteterne poppede op
Der skulle ikke gå mange dage med nedlukning, før Dansk Skoleidræt stod klar med inspiration til bevægelse i rammerne af den nye virkelighed. Hele vejen igennem den vanskelige coronatid har bevægelsesfanen været højt hævet - under forårets lockdown ved at inspirere lærere og pædagoger til at lave bl.a. online bevægelse med de hjemsendte elever, og initiativerne fortsatte med fokus på bevægelsespotentialerne i den udendørs undervisning - med afstand og afspritning, da skolerne genåbnede. Sidstnævnte initiativ blev så succesfuldt, at Nordea-fonden gik ind og støttede det, så der kunne bygges videre på erfaringerne i form af etablering af projektet ”Aktivitet med afstand”. Det betød, at Dansk Skoleidræt også i efteråret kunne sikre en lind strøm af enkle og lettilgængelige bevægelsesaktiviteter med og uden fagligt indhold, som kunne integreres direkte i en anderledes skoledag – og som overholdt de til enhver tid gældende retningslinjer fra myndighederne.
Corona fik dog også uundgåeligt store konsekvenser for skoleidrættens arbejde. Turneringer og stævner måtte aflyses lokalt som nationalt, ligesom der blev sat en brat stopper for konferencer- og kursusaktiviteter. Men trods alle besværligheder og praktiske udfordringer førte krisen også noget nyt med sig. Webinarer og onlinekurser blev et hit, og Dansk Skoleidræt afholdt en stribe af slagsen for landets lærere og pædagoger, ligesom den årlige Bevægelse på Tværs konference blev omlagt til en online udgave.
Politisk opbakning til Dansk Skoleidræts arbejde
Det var en nyhed af de helt store og intet mindre end en skelsættende politisk udmelding, da undervisningsminister Pernille Rosenkrantz-Theil i starten af oktober offentliggjorde, at det offentlige driftstilskud til Dansk Skoleidræt ville blive forøget. Regeringen besluttede at hæve tilskuddet til til tre millioner kroner i 2020, og på forslaget til finansloven for 2021 blev der desuden afsat midler til, at det samlede statslige tilskud til Dansk Skoleidræt skulle hæves til 10 millioner kroner årligt i perioden 2021-2024.
Dansk Skoleidræt har i flere år arbejdet for at få politisk fokus på den manglende implementering af bevægelse ude på landets skoler. Derfor var det med stor tilfredshed, at organisationen kunne se politikerne sætte handling bag ordene om at prioritere sagen - og det med Dansk Skoleidræt som en af de helt centrale aktører i understøttelsen af skolernes indsats.
Arbejdet med at sætte politisk fokus på sagen har stået på i flere år, og et af højdepunkterne fandt sted den 23. januar 2020, hvor en lang række af skolens interessenter var inviteret til høring på Christiansborg for at sætte fokus på, hvad skal der til for at komme videre med opgaven. Folketingets Børne- og Undervisningsudvalg med formand Anders Kronborg (S) og næstformand Stén Knuth (V) i spidsen tog initiativet til høringen, hvor Dansk Skoleidræts generalsekretær Bjørn Friis Neerfeldt var hovedoplægsholder med startoplæg samt perspektivering til slut. På den måde fik Dansk Skoleidræt lejlighed til at fortælle om status på området, og hvad der skal til for at sikre en decideret bevægelseskultur på mange flere skoler. Mere end 100 tilmeldte mødte op - tællende alt fra skole- og idrætsorganisationer til uddannelsesinstitutioner, politikere og journalister. Læs mere om høringen og se den i sin fulde længde her.
Implementering af bevægelse ind i ny fase
Den styrkede aftale om Dansk Skoleidræts økonomi er en stor anerkendelse af organisationens arbejde og position. Det er samtidig også et klart signal om, at det fortsat er af allerhøjeste vigtighed, at skolerne arbejder systematisk med bevægelse. Og det er netop den sag, Dansk Skoleidræt hele tiden har gjort politikerne opmærksomme på status og udfordringer indenfor.
Baggrunden for den forøgede offentlige støtte er således Dansk Skoleidræts understøttelse af skolereformen fra 2014, der som bekendt medførte, at eleverne skulle have i gennemsnit 45 minutters bevægelse om dagen. I kølvandet på reformen har Dansk Skoleidræt ved hjælp af fondsmidler udviklet en lang række indsatser til skolernes arbejde med idræt og bevægelse. Der er således udviklet, afprøvet og implementeret et væld af materialer og aktiviteter med en rækkevidde gennem flere år på mere end 60 % af landets skoler og dermed opbygget en unik viden om skolernes behov.
Uden midler til at forankre de mange indsatser var disse i reel fare for at blive tabt på gulvet, hvilket ville være ærgerligt, for de efterspørges stadig i stort omfang, og de er højaktuelle for at lykkes med den videre implementering af skolereformen. Derfor har Dansk Skoleidræt lagt store ressourcer i at oplyse vores folketingspolitikere om, hvad samfundet stod til at miste. Det var der heldigvis lydhørhed omkring.
Implementeringen af bevægelse i skolen er nu gået ind i en ny fase, hvor de mange eksisterende indsatser for en aktiv skoledag dels skal fortsætte for fuld kraft, men samtidig nødvendigvis må understøttes i en stærkere struktur og organisering ude på skolerne for at skabe den nødvendige kultur for bevægelse i skolen. Det kræver en organisation, der kan koordinere og samle alle interessenter på området, og Dansk Skoleidræt har den viden og erfaring, som er nødvendig til den opgave i de kommende år.
Royal opbakning til Skolernes Motionsdag
Skolernes Motionsdag har siden 1982 været synonym med en aktiv dag med bevægelse og fællesskab. Det var også hovedingredienserne for motionsdagen i 2020, da landets elever mødte i skole på den sidste dag inden efterårsferien. Alligevel var dagen helt speciel denne gang på grund af corona-restriktioner, som alle skoler måtte forholde sig til i planlægningen af dagen. Men den blev i stor stil afholdt. En undersøgelse fra Dansk Skoleidræt viste, at otte ud af ti skoler gennemførte dagen - i corona-venlige udgaver.
Sådan gik det også til på Nivå Skole i Nordsjælland, hvor Hans Kongelige Højhed Kronprinsen heppede på de mange elever, der var trukket i idrætstøjet. Børnene skulle bl.a. gennemføre den populære opvarmningsdans og aktiviteter såsom aktivitetsløbet ”Mission Verdensmål”, der er udviklet af Dansk Skoleidræt til Skolernes Motionsdag.
I dagens anledning var en lang række af landets medier til stede, heriblandt DR og TV2 News som sendte direkte fra idrætspladsen i Nivå. Det glædede Kronprinsen, at landets skoler holdt fast i den festlige og aktive dag trods pandemi.
- Det er vigtigt, at så mange fastholder at afholde Skolernes Motionsdag, for motion er sundt, og børnene kan jo godt finde ud af at holde afstand. Så må skolerne jo tænke ud af boksen og lægge hovederne i blød, så de kan holde restriktionerne. Og det ser vi et godt eksempel på i dag, sagde han. Se kronprinsens tale her.
Nye strategiske samarbejder
2020 blev også året, hvor Dansk Skoleidræt og DGI indgik en ny samarbejdsaftale. Den understreger begge organisationers ønske om at styrke en aktiv skoledag for alle elever. DGI og Dansk Skoleidræt har et fælles mål om, at eleverne gennem deres skolegang øger deres fysiske aktivitetsniveau, oplever en varieret skoledag og motiveres til gode sunde vaner og bevægelse hele livet.
Konkret vil DGI og Dansk Skoleidræt samarbejde om at sætte idræt og bevægelse i skolen tydeligt på dagsordenen både lokalt og nationalt. Samarbejdet kan også komme til udtryk i forbindelse med fælles politiske budskaber, skole-foreningssamarbejder, dialogmøder, aktivitetssamarbejder, analyse og viden samt koordinering af indsatser.
Med aftalen samarbejder organisationerne desuden om en række administrations- og driftsopgaver, f.eks. ved at stille viden og konkrete systemer til rådighed for hinanden ift. HR og jura, diverse driftsaftaler og ikke mindst viden indenfor idræt og bevægelse i skolen. Aftalen bygger videre på erfaringerne fra en lignende aftale, som de to organisationer indgik i 2015.
I 2020 indgik Dansk Skoleidræt også en samarbejdsaftale med Spejderne. Spejderne er en paraplyorganisation, der repræsenterer fem danske spejderkorps med tilsammen over 70.000 medlemmer. Samarbejdet tager udgangspunkt i, at viden om naturen som lærings- og aktivitetsrum rimer på en varieret skoledag med daglig bevægelse, og således vil parterne i regi af det nye samarbejde præsentere landets elever fra 6.-9. klasse for alsidige bevægelses-initiativer i det fri.
Normalvis er Dansk Skoleidræts 15 kredsforeninger fulde af aktiviteter. Små 1200 skoler - og herigennem knap 500.000 elever - er medlemmer af den lokale kreds, hvor der er dansetræf, floorball, M-bold, høvdingebold, gymnastikkens dag, parkour, lærerkurser og meget andet på programmet. Listen af aktiviteter i de 15 kredse er lang. Bare ikke i 2020…
Forsamlingsforbuddet som følge af coronavirus betød, at stort set al aktivitet måtte lukkes ned fra marts og frem. Store begivenheder med fx flere hundrede elever samlet under samme tag var selvfølgelig ikke længere en mulighed.
Inden coronaens skygge lagde sig, nåede DM i Skolehåndbold dog at blive afviklet i januar i Sønderborg, hvor 14 drengehold og 12 pigehold havde kvalificeret sig via kredsenes indledende stævner.
Nye initiativer så dagens lys
2020 blev også året, hvor der blev tænkt i nye baner, og et par ekstra turneringsformer så dagens lys. Dansk Skoleidræt har i mange år haft Skoleligaer i fodbold og håndbold for grundskoler og efterskoler, og i 2020 blev porteføljen udvidet med Skoleligaer i både volley og basket. Eller det vil sige, at konceptet var klart og invitationerne udsendt, men selve debuten måtte udskydes til 2021 pga. corona.
En anden nyhed i 2020 var SkoleCricket, der blev rullet ud som pilotprojekt i Dansk Skoleidræts Kreds Nordjylland, som i samarbejde med Dansk Cricket-Forbund havde lærerkurser på flere lokale skoler. Forventningerne til en modificeret udgave af det gamle britiske slagboldspil er store. Spillet er anderledes end andre boldspil, da det typisk får aktiveret flere elever. Samtidig med, at eleverne får præsenteret noget nyt og sjovt, er SkoleCricket også udset til at kunne inddrage de forskellige fagmål fra idrætsundervisningen - såsom boldbasis og læring om kultur, traditioner og fairplay. Udover udrulningen i det nordjyske, så er målet er på sigt at udbrede SkoleCricket som en nyt tilbud i alle Dansk Skoleidræts 15 kredsforeninger.
Demokratiet lever også under en pandemi
Dansk Skoleidræts øverste myndighed er repræsentantskabet, som bl.a. udgøres af repræsentanter fra organisationens 15 kredsforeninger. Det er repræsentantskabet, der vælger forretningsudvalget og hovedbestyrelsen, som udstikker organisationens retning. Repræsentantskabet er demokratiets stemme, og det aflyser man derfor ikke - coronapandemi eller ej. Så den 4. september kunne det årlige repræsentantskabsmøde gennemføres med små fem måneders corona-forsinkelse på Musholm Konferencecenter i Korsør.
Dansk Skoleidræt har stort fokus på at give interessenter i og omkring skolen vigtig viden om status, udvikling og tendenser inden for bevægelse i skolen med henblik på at nuancere bevægelsesbegrebet og for at gøre det klart, hvad der skal til for at få bevægelse gjort til en reel kultur på ude på den enkelte skole – med alle de fordele et langsigtet og strategisk fokus fører med sig.
Derfor arrangerer organisationen hvert år bl.a. konferencen Bevægelse på Tværs, hvor målgruppen er kommunale konsulenter og skoleledere, som hver især har en afgørende rolle for indsatsen lokalt.
Konferencen måtte corona-aflyses i 2020, men blev afløst af et webinar med 70 nysgerrige og aktive deltagere. Se webinaret her.
Som et nyt initiativ blev der i forlængelse af Bevægelse på Tværs afholdt webinar i det nye forum “Alliancen for Idræt og Bevægelse i Skolen”. Her har Dansk Skoleidræt sat sig for at være bindeled i arbejdet med at klæde alle aktører med interesse i emnet på med nyeste viden - og skabe et netværk, hvor vigtige emner ind i den fælles dagsorden kan diskuteres og koordineres. Formålet for alliancen er aktivt at understøtte, at bevægelse og idræt bliver en kvalitetsmæssig større del af børn og unges skoledag. Og at denne indsats skal løftes i et samarbejde mellem alle gode kræfter på området.
Undersøgelse vakte opmærksomhed
Deltagerne på de to omtale webinarer var de første til at få indsigt i årets populationsundersøgelse, ”Bevægelse i skoledagen 2020”. Undersøgelsen udkom for femte år i træk, og det med en viden som år efter år har vakt opmærksomhed i medier, i skoleverdenen, hos beslutningstagere ude i landets kommuner og blandt politikere på Christiansborg.
En af årets store overskrifter var, at ”Halvdelen af landets skoler opfylder lovkravet om gennemsnitligt 45 minutters daglig bevægelse.”
Det vigtige budskab om, at selvom der er mange skoler, der gør det rigtig godt, så peger resultaterne ift. 45 minutters daglig bevægelse tydeligt på, at der er en del danske skoleelever, der ikke bevæger sig ret meget.
Når det er sagt, så går budskabet hånd i hånd med et fokus på det kvantitative aspekt. For det er i Dansk Skoleidræts perspektiv mindst lige så vigtigt, at kvaliteten af bevægelsen er i top, og at elever såvel som lærere og pædagoger kan se meningen med det. Det kræver løbende ny inspiration og en systematisk indsats på den enkelte skole. I den forbindelse giver undersøgelsen ”Bevægelse i skoledagen 2020” nogle unikke indsigter, der kan bidrage til såvel den lokale skoles fortsatte arbejde med at integrere bevægelse som til Dansk Skoleidræts understøttelse af opgaven.
Flere skoler vælger en systematisk tilgang
Dansk Skoleidræt vejleder i at sætte arbejdet med bevægelse i skolen i struktur. Det kan fx være gennem et procesforløb, som bl.a. tæller en handlingsplan, konkretisering af mulige bevægelsesindsatser på skolen samt udvikling af kompetencer til det pædagogisk personale.
Et procesforløb giver en kontinuerlig og kvalitativ indsats, der giver fundament for at forankre en bevægelseskultur. Det er en vej, som stadig flere skoler slog ind på i 2020, og som Dansk Skoleidræt søger at fremme også fremadrettet.
Det sker parallelt med afholdelse af enkeltkurser. Dansk Skoleidræt har en lang række kurser på hylderne til lærere og pædagoger, hvor organisationens konsulenter tager ud på landets skoler og underviser i alt fra motorikindsatser for de mindste elever til instruktion i brugen af forskellige didaktiske materialer i idrætsfaget.
Bundlinjen er, at arbejdet med bevægelse aldrig slutter. Indsatsen kræver løbende ny inspiration og ikke mindst en systematisk og helhjertet indsats - både på den enkelte skole, men også i strukturerne over; kommunalt og landspolitisk.
Idrætsfagets interesseorganisation og talerør. Det er en udpræget del af Dansk Skoleidræts virke at give organisationens holdning til kende, når der er ændringer på vej, og når centrale beslutninger skal kvalificeres. Det sker bl.a. gennem Dansk Skoleidræts faglige udvalg, der løfter en stor opgave, når idrætsfagets status, faglighed og vilkår diskuteres, og eksempelvis gennem høringssvar er udvalget med til at skabe de bedst mulige vilkår for faget idræt i grundskolen.
I 2020 blev der sat fokus på problemstillingen vedrørende den lille gruppe af elever, der har så væsentlige funktionsnedsættelser eller sygdom, at de helt åbenlyst ikke kan deltage i idrætsundervisningen. Helt konkret skete det med et høringssvar omhandlende udkast til lov om ændring af lov om folkeskolen, herunder mulighederne for andet udtræk af prøvefag.
Derudover har Fagligt udvalg i løbet af 2020 gjort opmærksom på bl.a. idrætsfagets vigtighed under corona og hjemmeundervisning med fem blogindlæg på Folkeskolen.dk.
Nyt materiale til idrætsfaget
Igen i år udviklede Dansk Skoleidræt nyt materiale til et af idrætsfagets indholdsområder – denne gang til temaet ”Idræt og sundhed” med den fagdidaktiske sundhedsdug og tilhørende materialer i form af lærervejledning, elevtekst, aktivitets-, og refleksionskort samt to lektionsplaner.
Sundhedsdugen folder sundhedsbegrebet ud og præsenterer det brede, positive sundhedsbegreb og tre former for sundhed: Fysisk, social og mental. Det nyudviklede materiale giver bedre forståelse for, hvordan man arbejder temabaseret i idrætstimerne.
Kursus i fysisk træning
Fysisk træning er et indholdsområde i idrætsfaget, der nemt kan opleves som traditionelt, kedsommeligt og ekskluderende. I 2020 blev kurset ”Fysisk træning” derfor udbudt for første gang. Her skal idrætslærerne have inspiration, viden og kropslige erfaringer med fysisk træning samt forslag til kreative øvelser, de kan bruge direkte i idrætsundervisningen.
Gamle gymnastiksale - nye muligheder
Gymnastiksale fra 60’erne og 70’erne trænger til modernisering, så de er mere i øjenhøjde med nutidens behov og kan fungere som faglokaler for idrætsfaget. Dansk Skoleidræt, Lokale- og Anlægsfonden (LOA) og Danmarks Idrætsforbund (DIF) er derfor i perioden 2020-2024 gået sammen i partnerskabsprojektet “Gamle gymnastiksale – nye muligheder”. I projektet skal der udvikles, afprøves og videreformidles konkrete, gode og inspirerende idéer til ombygning og nyindretning af fem udvalgte gymnastiksale.
Prøven i idræt blev et stort tema
I magasinet Idræt i Skolen blev der i foråret 2020 sat fokus på Prøven i idræt, og hvordan den bliver en positiv oplevelse for både eleverne og lærerne. På bl.a. Snejbjerg Skole ved Herning er der stor inspiration at hente. Her har eleverne i 9. klasse miniprøver som en del af idrætstimerne forud for en mulig afgangsprøve. Undervisningsministeriets læringskonsulent Kåre Rasborg gav ligeledes gode råd med på vejen, og i praksis blev det nye kursus ”Prøven i Idræt” udbudt af Dansk Skoleidræt , hvor idrætslærerne kan få inspiration og vejledning om Prøven i idræt.
Idrætslærernes fagfest vender stærkt tilbage
Idrætslærernes Forum samler hvert år en lang række idrætslærere til to begivenhedsrige dage spækket med faglige inputs. I 2020 blev den store fagfest for idrætsfaget aflyst grundet Covid-19, og det faglige netværk med inspirerende oplæg og workshops må idrætslærerne derfor have til gode. Konferencen vender stærkt tilbage i oktober 2021, hvor deltagerne atter får mulighed for at få tasken fuld af inspiration til den daglige idrætsundervisning.
Danmarks Sejeste Idrætslærer
Danmarks Sejeste Idrætslærer er en ny pris, der blev indstiftet i 2019 af Skole OL i samarbejde med Dansk Skoleidræt, DIF og Salling Group. Kristian Christrup Larsen fra Lille Næstved Skole blev den første til at modtage prisen i begyndelsen af 2020, efter at landets skoleelever, -lærere, -ledere og forældre i efteråret 2019 havde indstillet idrætslærere fra hele Danmark til prisen. Med titlen følger 25.000 kroner til brug til nye redskaber til idrætsundervisningen på skolen samt 5.000 kroner til en skole- eller klassefest.
Bevægelsen på landets skoler har som tidligere omtalt været påvirket af coronapandemien, men med lidt nytænkning gjorde coronasikre aktiviteter bevægelse og leg muligt i løbet af skoledagen. Dansk Skoleidræt understøttede arbejdet gennem online aktivitetspakker, online events og webinarer om bevægelse i skoledagen under corona.
År 2020 blev i den grad også et år, hvor flere nye spændende projekter kom til:
Verdensmål i bevægelse
I samarbejde med FN Byens skoletjeneste YOUNG blev FN’s verdensmål i år 2020 sat i bevægelse med projektet ”Verdensmål i bevægelse”. Der er i projektet udarbejdet 30 lærings- og aktivitetsmoduler inden for syv udvalgte verdensmål, der kan være med til at oplyse og lære børn og unge i skolen om verdensmålene gennem konkrete aktiviteter med kroppen. Verdensmål i bevægelse er oplagt at bruge til en temauge, som typisk kan lægges i uge 41 for derved at slutte med et brag af en Skolernes Motionsdag om fredagen, hvortil der er udviklet et særligt aktivitetsløb for skolerne omhandlende verdensmålene.
Bevægelsesbånd med power
Bevægelsesbånd finder sted på mange af landets skoler, og særligt i indskolingen er det en populær måde at arbejde med den daglige bevægelse på. Med støtte fra Sundhedsstyrelsen fik indholdet i bevægelsesbåndene i 2020 et kvalitativt nøk opad med projektet Bevægelsesbånd med power. Her er der udviklet fysisk alsidige aktivitetsbeskrivelser med fokus på høj intensitet målrettet elever fra 0.- 4. klasse. Dans og skyggeboksning er bl.a. at finde blandt de forskellige aktiviteter. Bevægelsesbånd med power er gratis, og det er nemt at gå til, uanset hvornår og hvordan skolerne plejer at afvikle bevægelsesbånd.
KreaKtive Unge
Overbygningen er en målgruppe, der har alt for stillesiddende undervisning. Med projektet KreaKtive Unge vil Dansk Skoleidræt komme problematikken til livs, og i år 2020 blev de første skridt taget til det treårige innovationsprojekt, der er støttet af Novo Nordisk Fonden. I KreaKtive Unge bliver eleverne centrale medskabere, når der skal udvikles aktivitetsforslag samt et undervisningskoncept til det tværgående tema "Innovation og entreprenørskab". I projektets udviklingsfase får eleverne gennem workshops redskaber til, hvordan de omsætter idéer til realiserbar virkelighed. Den første workshop bliver afholdt i september 2021. Aktivitetsforslagene, der udvikles, skal på sigt udbredes til andre skoler i hele landet.
Bevægelsesjulekalenderen endnu engang populær
Bevægelsesjulekalenderen fra Sæt Skolen i Bevægelse udkommer hvert år i december, og 2020 var ingen undtagelse. 8114 klasser fra 1200 skoler havde i 2020 bestilt kalenderen, og de fik derfor hver dag i december glæden af at åbne en ny låge, der gemte på en sjov coronavenlig brain break.
Flere tusinde lærere har gennem de seneste mange år fundet inspiration, brain breaks og materialer via Sæt Skolen i Bevægelse, hvilket har hjulpet med at få bevægelse ind i undervisningen . Udover bevægelsesjulekalenderen bød 2020 på en markant justering af øvelsesdatabasen, hvor mere end 200 nye bevægelsesaktiviteter til både boglige fag (herunder også coronavenlige aktiviteter) og brain breaks kom til. Alle øvelser fra den oprindelige database til Sæt Skolen i Bevægelse er ligeledes integreret. Databasen gør det som noget nyt muligt at filtrere på trin og fag, så der let kan udvælges bevægelsesøvelser, der passer præcis til klassens behov - uden at det kræver forberedelsestid.
Brændkjærskolen i Kolding indstillet til bevægelsespris
Brændkjærskolen i Kolding blev i år 2020 indstillet til den internationale bevægelsespris #BeActive Award. #BeActive Awards er en central del af European Week of Sport (EWOS). Prisuddelingen har til hensigt at hædre dem, der gør en særlig indsats for bevægelse.
Brændkjærskolen modtog indstillingen, bl.a. fordi deres initiativer er konkrete, effektive og inspirerende for andre skoler. På skolen er der fx udviklet en lang række initiativer, der alle er med til at skabe en varieret og aktiv skoledag for både lærere og elever. Initiativerne tæller alt fra kreative bevægelseszoner og særlige motorikforløb til fælles aktivitetsarrangementer for hele skolen og aktive møder, hvor personalet tester øvelser.
Resultatet for 2020 udviser et overskud på tkr. 2.485. Vi anser resultatet for værende meget tilfredsstillende. Herefter udgør egenkapitalen kr. 7.903.
Den samlede omsætning for 2020 udgør tkr. 20.687 og andelen i procent fordeler sig således:
Årets virale hit